سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیلاس ذر زنگبار

کاشت نهال های مثمرثمردر زنگبار از سال 1379شروع شده واز سویی  با مشکل ابیاری مواجه می باشد علافمندی اهالی این روستا برای باغداری ونبود اب شرب واب برای ابیاری واز سویی سرازیر شدن اب رودخانه این روستا وهدر رفت ان به سرزمین اذربایجان شوروی باعث نگرانی اهالی این روستا گردیده و دعوت مسئولین جهت همکاری واحداث سد بتونی ویا خاکی در رودخانه بالادست این روستا ازمهمترین ارزوهای این اهالی میباشد  باوجود سرمای شدید امسال درختان گیلاس والبالوی این روستا ثمرات خویش را بشرح تصویر به رخ این اهالی کشید






تاریخ : سه شنبه 93/3/20 | 11:24 عصر | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

احداث بل در زنگبار  پل احداثی در زنگبار

به دنبال وعده های داده شده از سوی نمایند محترم شهرستان گرمی و ریاست محترم بنیاد مسکن جناب آقایی مهدی زاده مبنی بر اجرای طرح هادی در روستای زنگبار  توسط دونفر از خیرین این روستا بنامهایی آقایان کربلایی احمد محمدی و کربلایی محمد تقی فصیحی  کلیه مصالح این دوپل با تقبل این عزیزان وبا زحمت اهالی روستایی زنگبار در ایام فاطمیه تعطیلات عید نوروز سال 93 احذاث وبه بهره برداری رسید

 






تاریخ : سه شنبه 93/3/20 | 11:2 عصر | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

 

 کشت گندم و جو در زنگبار

 

کشاورز زنگباری

کشاورزی در زنگبار

داشتن زمینهای مستعد کشاورزی برای کشت گندم وجو؛ کلزا؛ نخود؛ عدس؛ومدت دوسال است که توسط جهاد کشاورزی شهرستان گرمی کاشت نهال بادام وفندق و....اقدام گردیده است

دامداری در زنگبار

صنایع دستی ساخت گاو آهن وپارو به لحاظ کاشت وداشت و برداشت محصول....و خرمن کوب کردن محصولات کشاورزی بصورت سنتی با اسب وگاونر بوسیله سورتمه وبوجاری دستی وانبار گندم در اطاقکهای چوبی بنام کورونج یا لم تا سال 1350از فعالیتهای اقتصادی مردان قدیمی این منطقه (بخش موران وهمچنین این روستا )بوده که بعدها این صنایع ابتدایی جای خود را با دستگاهای مکانیزه دستگاه خرمنکوب با موتور های 10و8اسبه وتراکتور عوض نمود

خرمنکوب سنتی

نمونه از سنگ آسیاب انسانهای اولیه

سنگ آسیاب

درو کردن علف بصورت دستی به وسیله درگز به دستگاه موبر ودروکردن گندم و جو بجای داس در چند سال اخیر به دستگاه کمباین تبدیل شده است  فعالیت دامپروری زمینه رشد  صنعت قالی بافی فرش بافی وجوراب شال وجاجیم بافی ومفرش و وتهیه لحاف وتشک برای زنان ومردان  این روستا شده بود فعالیت اغلب ساکنان وابسته به زمین مانند کشت وزرع که اکثر روستائیان ما به کشاورزی اشتغال دارند مجاورت این منطقه به جنوب غربی دریای خزر ورطوبت حاصل از این دریا موجب ریزش برف وباران درفصل پاییز وزمستان ودرفصل بهار بارش باران  بصورت پراکنده باعث حاصل خیزی زمینهای کشاورزی این مناطق می شود که بارش باران از اوایل تیر ماه تا پایان مردادماه در این منطقه بطور کلی متوقف شده که این عامل باعث میشود از کاشت درختان مثمر ثمر دراین منطقه ممانعت بعمل آید در سالهای اخیر هرکسی به جهت علاقه به طراوت درختان مثمر ثمر به ایجاد چاه وچشمه نموده تا از لذت اینگونه نعمت های خدادادی بهره ببرند

                     نان در این روستا کما کان بصورت سنتی پخته میشود

 

پخت نان سنتی 

ازمحصولات غذایی این روستا میتوان کره وپنیر وماست را نام برد

 

 

 

 

 






تاریخ : سه شنبه 93/3/20 | 10:47 عصر | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

           شهید خورشیدی                        شهید مینایی

شهید قربان خورشیدی زنگبار  فرزند مرحوم حاج ایاز خورشیدی  در روستای زنگبار متولد وپس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی جهت ادامه تحصیلات در دوره راهنمایی ودوره متوئسطه در دانشسرای شغل معلمی را به خود اختصاص دادند تا اینکه درسال 1365 با اعزام به جبهه و آموزش لازم در پادگان شهید پیرزاده اردبیل در عملیات نصر 7 در سردشت در روز عید قربان به شهادت رسید  حال باید گفته شود خوشا معلمی را که مانند شهید آیت الله غفاری با نام قربان در عید قربان متولد ودر عید قربان1365 جام شهادت را بدوش بگیرد ( محل دفن این شهید فرهنگی در گلزار شهدای الیله درق شهر ستان گرمی می باشد) روحش شاد وراهش پررهرو باد

شهید بزرگوار نورعلی مینائی در سال1312متولد وتوام با مردم زنگبار همیشه درمسجد این روستا بعنوان فرد مومن وپیش کسوت بخصوص درامرجمع آوری نذورات ماههای محرم ورمضان بخصوص در نظم ورعایت حرمت مسجد نقش مهمی را ایفا می نمودند نمونه بارزرفتار این شهید بزرگوار که همیشه در ذهن حقیر مجسم بوده وهست در سالهای 56 و 57برای دانش آموزان دبستان زنگبار جای بخصوص را در مسجد معین می نمودند تا بر کنترل نظم مسجدبیشتر احاطه داشته باشند ایشان فردی کاملا میانه رو ومهرورز ی ونظم وانظباط را همیشه به بچه های زنگبار یاد می دادندودریک اصطلاح شیرین بچه های این روستا را بازبان شیرین خویش عم اوغلی صدا مینمودند شهید نور علی مینائی در سال 30/12/61که فرزندان این شهید بزرگوار به لحاظ تحصیل در مدارس راهنمایی مشکل رفت وآمد داشتند مجبور به کوچ به شهرستان اردبیل شدند تا اینکه 8ماه از کوچ این خانواده محترم  نگذشته بود در تاریخ 20/8/62 عازم جبهه های حق علیه با طل شدند که در یک عملیات غافگیر کننده در کمین دشمنان انقلاب در منطقه پیرانشهر درست پس از 6روز اعزام به جبهه در مورخه 26/8/62 به در جه رفیع شهادت نائل آمدند

 محل دفن این شهید بزرگوار در گلزار شهیدان غریبان اردبیل می باشد  روحش شاد راهش پر رهرو باد

 

یادواره شهدای روستای زنگبار گرمی برگزار شد

گروه اجتماعی: با حضور نماینده مردم گرمی، یادواره شهدای روستای زنگبار شهرستان گرمی جمعه، 10 آذرماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه اردبیل، حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی‌ در ‌مراسم یادواره شهدای روستای زنگبار گرمی، گفت: عصبانیت امروز استکبار از انقلاب اسلامی به‌دلیل تداوم پیام و آرمان عاشورایی است که در این کشور تجلی واقعی پیدا کرده‌است.

وی تصریح کرد: دشمنان این انقلاب به‌خوبی می‌دانند که حقیقت فرهنگ عاشورا حقیقت ظلم‌ستیزی و کفر‌ستیزی است که امام حسین(ع) اجازه نداد عزت و شرف امت اسلامی با هواهای نفسانی شیطان‌صفتان آلوده شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران اقتباسی از فرهنگ همیشه جاودانه عاشورا در احقاق حق مسلمانان و مظلومان است، افزود: در کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب، این کشور مورد طمع دشمنان شرق و غرب قرار گرفت تا شاید بتوانند در همان نقطه آغازین اهداف‌مان را در نطفه خفه کنند اما با رشادت عاشورایی جوانان این سرزمین به چنان ذلتی دچار شدند که عاقبت آن سرنگونی صدام و بی‌آبرویی رژیم‌های استکباری بود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی یاد و خاطره شهیدان و رزمندگان اسلام و جانبازان فداکار و اسرای صبور را گرامی ‌داشت و گفت: در این جنگ هشت ساله جوانان ما چشمه‌ای از عشق و ایثار حسینی را به نمایش گذاشتند و به همه دنیا نشان دادند که سرانجام گستاخی جز ذلت و خواری چیز دیگری نیست.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: دشمنان ما بعد از پایان جنگ در حالی که سرخورده بودند در صحنه‌های دیگر دست به‌کار شدند تا شاید بتوانند این نهضت برخاسته از فرهنگ حسینی را به تسلیم و شکست واقعی سوق دهند اما در این عرصه نیز با یأس و ناامیدی روبه‌رو شدند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه تبعیت ملت ایران از فرمایش مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی می‌تواند جلوه‌هایی از ایستادگی این ملت و تبری جستن از طاغوتیان را نشان دهد، افزود: اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای از فرهنگ عاشورایی است که در آن تسلیم شدن بی‌معناست و خودکفایی یک رمز پیروزی به شمار می‌‌رود.

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: مجلس، دولت، قوه قضاییه و تمام نهادها و کارگزاران این نظام در تبعیت از فرمان ولایت با انسجام و وحدت در مسیر تحقق آرمان‌ها حرکت می‌کنند و قصد نداریم کوچکترین باجی به دشمن دهیم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در تحقق آرمان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی سعی می‌کند موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی داخل کشور را برطرف کند که در این زمینه یک مساعدت و همدلی واقعی ضروری به‌نظر می‌رسد.

 یادواره 2 شهید والامقام روستای زنگبار گرمی با حضور مسئولان و خانواده های شهدا برگزار شد.http://www.iqna.ir/ardebil/news_detail.php?ProdID=1145911منبع خبرگذاری قرآن

در این مراسم حجت الاسلام موسوی نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی با تشریح فضیلت شهادت در اسلام گفت: برگزاری یادواره های شهدا مرور ایثارگری های افرادی است که وظیفه خطیر دفاع از ارزش های اسلامی را بر دوش ما گذاشتند. پخش کلیپ شهدا و عزاداری از دیگر برنامه های این مراسم بود. منبع سایت خبر مرکز اردبیل

اربعین زنگبار98






تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 2:8 صبح | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

مهاجرت معکوس درزنگبار

 


 

ازسال 1389تا سال 1392تراکم مسکونی روستای زنگبار تحولاتی چشمگیر داشته علی رغم این تحولات مشکلاتی نیز بهمراه داشته که همت مسئولین را می طلبددرطی این دوسال 21واحد مسکونی  با اصول استاندار نظام مهندسی وبا حمایت بنیاد مسکن شهرستان گرمی احداث شده لازم بذکر می باشد دراین میان یک واحد اداری نیز احداث گردیده 4واحد ساختمان مسکونی آجری در سالهای قبل ویک واحد اداری (دفتر مخابراتی) و  واحد مذهبی مسجد روستای زنگبار  ومدرسه سه کلاسه این روستا که در مجموع 29 واحد ساختمانی بر اساس سازه های نظام مهندسی بنا شده در این روستا 8واحد ساختمانی کما کان بصورت گلی  بوده  لازم بذکر میباشد 2واحد کارگاه آسیاب آرد  با ساختمان گلی ویک واحد دامداری با سازه اسکلت بتونی  احداث گردیده که ضریب امنیتی در هنگام حوادث غیر مترقبه سیل وزلزله در مقایسه با چند سال پیش  چمشگیر بوده وهست . با توجه به ساختهای ساختمانی  وفاصله با تیرکهای برق  وهزینه سربار اضافی به قشر ضعیف جامعه  در خصوص تامین برق استفاده غیر استاندارد شرکت برق  با نصب کنتور برق در نزدیکترین فاصله تیرک برق آنهم در یک روستا یی که درنوع خود خطرات  آتش سوزی رااز طریق کابلهای غیر استاندارو کاه ومواد سوختنی دیگرفراهم می سازد مشکلات تهدید کننده ودلسرد کننده داشته که نمونه بارز آن دراظهار نظر صاحب خانه دردست احداث تصویر پایین مشهود بوده بدلیل فاصله زیاد ازمحل تیر برق وهزینه زیاد آن مشکلاتی را برای ایشان فراهم نموده است 

 

 






تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 12:41 صبح | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

 


 ازمهمترین اقدامات دولت محترم پس از انقلاب اسلامی

1-احداث مسجد با خودیاری مردم

 2-احداث مدرسه سه کلاسه ودایر نمودن مقاطع تحصیلی راهنمایی وابتدایی

3-برق رسانی

4-احداث راه آسفالته

 5-احداث ساختمان مخابرات با خودیاری مردم این روستا

 6- احداث نانوایی

 7-نوسازی مسکن به تعداد 16دستگاه ساختمان80مترمربع و100متر مربع درسال1390

عمده مشکل مهاجرت این روستا نبود آب شرب می باشد که بدقولی نماینده گان دراین زمینه (تهیه آب شرب مناسب بامدیریت تقسیم دربین مردم) محرز بوده است  

 






تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 12:39 صبح | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

درسال88 صاحب امتیاز شعبه نفت وآسیاب آرد این روستا بدلیل مهاجرت بی رویه در معرض تهدید برای تعغییر شغل شده بود وحتی خودشان نیز به شهرستان رشت کوچ نمودند ومیخواستند که امتیاز این شعبه را ابطال وبه روستا های همجوار واگذارنمایند سیاست بجا وشایسته نظام جمهوری اسلامی مبنی بر مقاوم سازی مسکن ونهالکاری باعث شد که این آقا اقدام به ساخت خانه جدید وازسرگیری فعالیت خویش نماید وجالب توجه میباشد که زمینی بالغ بر یک هکتار برای کشت نهال اختصاص داده اند ولی ایکاش جهت تثبیت این شغل مسئولین شهرستانی صاحبان امتیاز چنین امکانات را با وامهای قرض الحسنه ای نسبت به احداث تاسیسات حمایت مالی شده وبصورت اجباری ملزم نمایند تا این تاسیسات بصورت عملی انجام گیرد.ازسال 1389تا سال 1392تراکم مسکونی روستای زنگبار تحولاتی چشمگیر داشته علی رغم این تحولات مشکلاتی نیز بهمراه داشته که همت مسئولین را می طلبددرطی این دوسال 21واحد مسکونی با اصول استاندارد نظام مهندسی وبا حمایت بنیاد مسکن شهرستان گرمی احداث شده لازم بذکر می باشد دراین میان یک واحد پایگاه مقاومت بسیج نیز احداث گردیده 4واحد ساختمان مسکونی آجری در سالهای قبل ویک واحد اداری (دفتر مخابراتی) و واحد مذهبی مسجد روستای زنگبار ومدرسه سه کلاسه این روستا که در مجموع 29 واحد ساختمانی بر اساس سازه های نظام مهندسی بنا شده در این روستا 8واحد ساختمانی کما کان بصورت گلی بوده لازم بذکر میباشد 2واحد کارگاه آسیاب آرد با ساختمان گلی ویک واحد دامداری با سازه اسکلت بتونی احداث گردیده که ضریب امنیتی در هنگام حوادث غیر مترقبه سیل وزلزله در مقایسه با چند سال پیش چمشگیر بوده وهست . با توجه به ساختهای ساختمانی وفاصله با تیرکهای برق وهزینه سربار اضافی به قشر ضعیف جامعه در خصوص تامین برق استفاده غیر استاندارد شرکت برق با نصب کنتور برق در نزدیکترین فاصله تیرک برق آنهم در یک روستا یی که درنوع خود خطرات آتش سوزی رااز طریق کابلهای غیر استاندارو کاه ومواد سوختنی دیگرفراهم می سازد مشکلات تهدید کننده ودلسرد کننده داشته که نمونه بارز آن دراظهار نظر صاحب خانه دردست احداث تصویر پایین مشهود بوده بدلیل فاصله زیاد ازمحل تیر برق وهزینه زیاد آن مشکلاتی را برای ایشان فراهم نموده است






تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 12:25 صبح | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

 

زنگبار. [ زَ ] (اِخ ) دهی از دهستان سهندآباد است که در بخش بستان آباد شهرستان تبریز واقع است و 350 تن سکنه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران

زنگبار. [ زَ ] (اِخ ) ? نام مملکتی است . (از برهان ). از: «زنگ » + «بار» (پسوند مکان ). ساحل شرقی افریقا. (حاشیه ? برهان چ معین ). ولایت زنگ

زنگبار. [ زَ ] (اِ مرکب ) دوات سیاهی را گویند. (برهان ). کنایه از دوات که مداد را در آن اندازند و هندبار نیز خوانندش . (آنندراج ) (از انجمن آرا

زنگبار . [ زَ ] (اِخ ) (رود...) نام رودی به آذربایجان غربیکه شهر ماکو و چای باسار و قسمتی از قره قویون را آب دهد. (یادداشت بخط مرحومدهخدا). رجوع به جغرافیایی غرب ایران ص38شود

زنگباری . [ زَ ] (ص نسبی ) معروف است که مردم زنگبار باشد. (برهان ) (از آنندراج ). از: «زنگبار» + «ی » (نسبت ). (حاشیه ? برهان چ معین ). منسوب به زنگبار. اهل زنگبار. از مردم زنگبار. (فرهنگ فارسی معین ). منسوب به زنگبار. (ناظم الاطباء). || صمغی را نیز گویند سیاه که از درخت صنوبر گیرند. (برهان ) (آنندراج ) (فرهنگ فارسی معین ). صمغ صنوبر باشد... (جهانگیری ). صمغ درخت صنوبر. (ناظم الاطباء

نام گذاری اکثر روستاها به زبان ترکی من جمله(درویش گورنمز .دمیر چلو . خان بلاغی . یل دگرمانی .عبدالله کندی .و....)و نام گذاری مراتع کشاورزی زنگبار به نامهای اوچ تپه .ولیخان تپه سی . تپه زمی .گول هاماری . همارزمی تونقال اگر توجه کرده باشیم مخصوصا در نامگذاری مراتع این روستا می بینیم که نام هر منطقه مطابق خصوصیان آن منطقه وبه زبان ترکی نام گذاری شده است اگر فرضا سوال شود چرا نام این مرتع نام شوردرق را به خود اختصاص داده می بینیم که آب حفاری شده آن شورهست یا چرا نام فلان منطقه کوکورد هست می بینیم آب حفاری شده دارای گوگرد(کوکورد) هست پس با کمی تامل بنظر میرسد اکثر نامگذاریها بزبان ترکی براساس هدف و یک سری واقعیتهامنطبق باطبیعت بوده با این مقدمه گمان میرود که نام گذاری روستا ها بر اساس یک سری واقعیتها صورت گرفته ومشاهده زبان ترکی در نامگذاری نام زنگبار درزمان فعلی نیز به چشم می خورد که نمونه آن تلفظ نام زنگبار در میان عامه مردم با عنوان (زنگه وار) زنگوار که معنی فارسی آن به وجود زنگ ها در این منطقه را می رساندحال با توجه به ابهام در وجه تسمیه اکثر روستاهای شهرستان گرمی زنگبار در این خصوص میتواند وجه تسمیه خویش را براساس یا فته های باستانشناسی و آثارتاریخی  کشف شده  که در تاریخ استان اردبیل میتوان بر حکومت زنگها( سه هزار سال قبل ازمیلاد دراذربایجان ) اشاره کرد که احتمال نام زنگبار برگرفته ازنام طایفه تاریخی زنگ باشد البته لازم به ذکر است که ساکنان فعلی ازمنطقه ارشق رضی به کلان واز کلان به این روستا مهاجرت کرده اند وهیچ نسبتی با این طایفه نداشته است وجود روستاهای سلاله .زنگبار.تپه. زنگیر.  باقدمت تاریخی بلند.دریک امتدادشرق وغرب ورازهای نهفته وکشف نشده این مناطق وجودمراتع سبز ولیخان تپه سی و  اوچ تپه .تپه زمی که ازمیان تپه ها بنام گونی تپه مربوط به سده‌های اولیه دورانهای تاریخی بعد ازاسلام است که در شهرستان گرمی بخش موران، دهستان اجارودشرقی، روستای زنگبار واقع شده که این اثر تاریخی  در تاریخ 12 دی 1386 با شماره ثبت 20432 به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است و احتمال صحت وجه تسمیه این روستا رادوچندان می کند






تاریخ : سه شنبه 92/12/27 | 12:6 صبح | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()

روستای زنگبار

            

                            نوروز در زنگبار سفره هفت سین   


نوروزخوانی

نوروز خوانی یا بهار خوانی یا نوروزی، گونه‌ای از آواز خوانی است که در گذشته در ایران رواج داشته‌است. در حال حاضر رواج این گونه آواز خوانی جایگاه خویش را ازدست داده است  در نوروز خوانی افرادی که به آن‌ها نوروز خوان گفته می‌شود پیش از آغاز فصل بهار به صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌روند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خوانند. این اشعار اکثرأ به زبان‌های فارسی و ترکی بود. این اشعار بیشتر بصورت ترجیع بند بوده و توسط یک یا چند شخص همزمان خوانده می‌شود. نمونه این اشعار برای مدیر دبستان بشرح ذیل بود



نوروز نوباز آمده             کارجهان ساز آمده       بلبل وپرواز آمده       عیدی بده تا من برم       بهر مدیر محترم

خانه‌تکانی

خانه‌تکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبندند. در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شوندین آیین در جای حای کشورعزیزمان  ایران،  برگزار می‌شود                                                                  


دید و بازدید عید  یکی از سنت‌های نوروزی است که در بیشتر کشورهایی که آن را جشن می‌گیرند، متداول است. در برخی از مناطق، یاد کردن از گذشتگان و حاضر شدن بر مزار آنان در نوروز نیز رایج است.

تکم گردانی در استان اردبیل
تکم گردانی
یکی از رسم های پیشواز از ایام نوروز، رسم «تَکَم گردانی» است. «تکم» یا به عبارتی «تکه taka» در زبان ترکی به معنی بُز نَر بالغ است که پیشرو رمه گوسفندان بوده و «م» ضمیر متصل به آن است که در مجموع معنی «تکه من» را می دهد.
 چه بسا که این رسم، در حوزه های فرهنگی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز به توجه به مضامین اشعار آن به لحاظ فرا رسیدن نوروز برگزار می شده است.

بهار آمد بهار آمد خوش آمد

بهار آمد بهار آمد خوش آمد

علی با ذوالفقار آمد خوش آمد

علی با ذوالفقار آمد خوش آمد

سیزین بو تازه ایلیز موبارک


سال نو برای شما مبارک باشد

آیوز ایلیز هفته ز گونوز موبارک

ماه و سال و هفته و روزتان مبارک

 اشعاری که تکم چی های  در ارتباط با این رسم می خواندند، با توجه به محتوای مفاهیم آن ها کارکرد موضوع را تا حدودی به جوامع دامداری نزدیک تر می کند.

 تکم چی ها معمولا" دو نفر از اقشار پایین جامعه می شدند، : این افراد، گاهی از ساکنان خود روستا و گاهی نیز از سایر روستاهای در محل حضور پیدا کرده و به اجرای رسم می پرداختند.

تکم چی ها به طور نمادین بزی را از جنس پارچه یا قطعات چوبی ساخته و پوست بزغاله ای سیاه رنگ (مخصوص حوزه ترک زبانان آذربایجان غربی ,اردبیل) را هم بر روی آن کشیده و دو شاخ نیز بر سرش تعبیه می کردند. پارچه ای سرخ رنگ نیز بر روی کمر آن می انداختند. از زیر شکم دسته ای چوبی بر آن تعبیه کرده و آن را از سوراخ تخته مستطیل شکل عبور داده و در نتیجه، امکان حرکت و رقصاندن آن برای تکم چی میسر می شد.

 تکم چی به اتفاق همراه خود (توربا چَکن/ توبره کش) وارد روستا شده و از یک سوی ده، شروع به اجرای مراسم می کرد. روستاییان و بچه ها دنبال آن ها به راه می افتادند و به اتفاق کوچه به کوچه و منزل به منزل روستا را می گشتند. تکم چی در حالی که بز نمادین چوبین (تَکَه) را می رقصاند. صدای زنگوله و اصابت پاهای ثابت آن به سطح تخته همراه با سرودن اشعار دلنشین، حالت خاصی به نحوه اجرای این مراسم می داد. اشعاری مانند نمونه های زیر که در نقاط مختلف (استان آذربایجان غربی) تقریبا" دارای صورت های مشابهی است.

بو تَکَه آختا تَکَه (این بز، بز نر اخته شده است)

بوینوندا وار نوخدا تَکه (ریسمانی بر گردن دارد)

قیرچا قیرچا چَپیش لر (بزهای کوچولو کوچولو)

یاوشانین باشین دیش لَر (سر یاوشان (1) را به دندان می گیرد)

گئدر یایلاخدا اوتلار (تکه برای چریدن به ییلاق می رود)

گَلَر آراندان قیشلار (و برای قشلاق به آران(2) می آید)

یاخچی اولار قویونون آغی (میشی که از نوع سفید باشد بهتر است)

گئدر دولانیر داغی (برای گردش به کوه می رود)

قاری لار توتار یاغی (پیرزنان روغن می گیرند)

گَلین لَر یی یر قویماغی (عروس خانم ها کاچی می خورند)

ایللاه کی قیقاناغی (خصوصا" خاگینه اش را)

و...

 در نمونه ای دیگر تکم چی می گوید:

بو تکه اویون ائلر (این بز نر می رقصد)

قوردوینان اویون ائلر (با گرگ می رقصد)

ییغار آرانین (گیلانین) دویوسون (برنج گرمسیر (گیلان) را جمع می کند)

چوبانین تویون ائلر (عروسی چوپانش را می گیرد) با شماره

تکَه گَلدی هاوادان (تکه از آسمان آمد)

بیر دونی وار یِئل گاوادان (پیراهنی دارد که چون باد تکان می خورد)


خانیم تکه نین پایین گَتیر (خانم جان سهم تکه را بیاور)

خانیم ائوین اولسون آوادان (الهی که خانه آباد شوی)

 تکم چی ها با خواندن این اشعار به نوبت مقابل یک یک منازل می ایستادند و کدبانوی منزل در را بر روی آن ها می گشود، تصریح می کند: طبق رسم معمول مقداری قند، چای، بلغور، نان، روغن یا مبلغی پول و... به ایشان داده و راهی شان می کردند. نهایتا" مواد جمع آوری شده را بین خود تقسیم کرده و به این ترتیب برای مدتی مایحتاج خود را تامین می کردند.

 اگر چه این رسم در ایام نزدیک به نوروز اجرا می شد، اما به نظر مضامین ابیات سروده شده در آن، خصوصاً در آذربایجان غربی توصیف کننده زندگی با مبنای معیشت دامداری است، چرا که رسم یاد شده اغلب در جوامعی که مبنای معیشت آن ها بر پایه دامداری است بیشتر اجرا می شد تا جوامع کشاورزی.

 با این حال شاید بتوان گفت، همزمانی این رسم با نزدیک شدن به ایام نوروز و اجرای آن در (اسفند ماه) و یا اوایل سال نو به منظور زایش دوباره طبیعت، برکت آوری و در نهایت جمع آوری آذوقه توسط این اشخاص و به نوعی پیشواز از نوروز برای ادامه حیات و زندگی در روزهای آینده سال بی ارتباط نباشد.

 این رسم در همایش شورای عالی ثبت میراث فرهنگی کشور در اوایل سال 1390 با شماره 30 در ردیف فهرست میراث معنوی ناملموس به صورت منطقه ای به ثبت رسید که حفظ و احیا آن از وظایف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

http://www.folder98.com/images/69572275296979528879.jpg

http://www.folder98.com/images/98907262530674247963.jpg

http://www.folder98.com/images/32577184194478554925.jpg

http://www.folder98.com/images/65409541884814243763.jpg

http://www.folder98.com/images/33035342790507544608.jpg

http://www.folder98.com/images/73815519333845429019.jpg






تاریخ : پنج شنبه 92/12/15 | 4:0 عصر | نویسنده : اصغرزارعی زنگبار | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.
مشاهده صفحه جدید http://uupload.ir/filelink/mbIYopkwdFgI/vlhx_g.pdf